DUF Waanwijs Workshops: 12-18-jarigen maken eigen tijdschriften over Waanwijsheid


In aanloop naar DUF Waanwijs maakten zo’n 80 jongeren in het hele land tijdens speciale DUF Waanwijs Workshops hun eigen mini-tijdschrift met als startvraag: Hoe word jij wijs uit de (media)waan van de dag? Onder begeleiding van de DUF-hoofdredactie Petra Boers en Suzanne Hertogs, redactielid Rebecca Wilson en talrijke gastdocenten gaven jongeren tussen de 12 en 18 hun ongecensureerde creatieve visie op het thema mediawijsheid en leerden tegelijkertijd de wetten van het zelf media maken.


Indrukwekkende verzameling

Het resultaat: een indrukwekkende verzameling reportages, tests, illustraties, foto’s, strips, columns en korte verhalen met titels als ‘Hunks onder druk’ (over de toenemende druk op jongens om aan een stoer media-schoonheidideaal te voldoen), ‘Zwart-wit-test’ (over vooroordelen bij beelden in de media), ‘Wij zijn wel/niet verslaafd’ , ‘Twitterdrama’, ‘De nieuwe belliquette’ (over smartphoneverslaving)’ en ‘Talent(loos)!’ (over hoe je beroemd wordt – interviews met talentvolle jongeren en talentloze celebrities). De beste, creatiefste en meest verrassende resultaten van deze workshops staan in DUF Waanwijs. Een selectie van de complete tijdschriften zie je hiernaast.


DUF Waanwijs workshops genomineerd voor Gouden C

Niet alleen de deelnemers zelf waren razend enthousiast over het resultaat. Ook de professionals van het Fonds voor Cultuurparticipatie – dat de workshops financieel ondersteunde – vielen voor de bijzondere kwaliteit van het project. DUF Waanwijs Workshops werden uit honderden projecten genomineerd voor de Gouden C van 2012!


Wil je meer informatie over de workshops of wil je kijken of wij een workshop voor jouw school of organisatie kunnen organiseren? Mail ons gerust!

Nieuwtjes/Nieuwtjes.html