DUF 3 Waanwijs – in één klap wijs uit de mediawaan!


Wil jij slimmer zijn dan je smartste vriend? Scherper dan die o-zo-snuggere ouders van je? Spitser dan je snelste docent? Kortom: wil jij doorprikken hoe die heerlijke media-bubblegum jou dagelijks …


… brainwasht met secret friendvertisements,

… mindfuckt met sluwe spindoctors en (s)experts,

… programmeert met porno-propaganda,

… manipuleert met massamarketing,

….drogeert met drogredenen?


Zet de wereld naar jouw hand in plaats van andersom. Word wijs uit de waan en…  waan je in één klap wijzer dan de rest!


DUF Waanwijs.

Because a critical mind is a joy for ever



DUF Waanwijs: vol geheimen voor waanwijze jongeren

DUF Waanwijs is een 300 pagina’s dik, spetterend vormgegeven boektijdschrift voor de nieuwsgierige screenager van nu - en voor iedereen die leergierig is. Het op de internetcultuur geënte boek, waarin elke pagina anders is, biedt inspiratie, verdieping en humor rond de vraag: hoe word je wijs uit de (media)waan van de dag? Waanwijs dus. Hoe prik je door de tekst- en beeldtricks van types als spindoctors, advertisers en neuromarketeers? Het motto van de nieuwe DUF: because a critical mind is a joy for ever.

Hoofdredacteur Petra Boers: ‘In DUF Waanwijs vind je de grootste geheimen om te overleven in dit mediamane tijdperk. Laat je nooit meer omlullen, lokken, brainwashen of mindfucken. Zet vrolijk de wereld naar jouw hand, in plaats van andersom!’ Hoofdredacteur Suzanne Hertogs: ‘DUF Waanwijs leert je op supergrappige manier waan van wijs te onderscheiden – je wordt in één klap wijzer dan de rest!’


Actuele thema ‘Mediawijsheid’ in eigenzinnige vorm

DUF onderscheidt zich niet alleen van bestaande jongerenboeken en -bladen door de opvallende vormgeving. Ook haar eigenzinnige inhoud wordt door puberfans als een verademing gezien: vaak humoristisch of ironisch, altijd educatief en inspirerend en wars van reclame en de gebruikelijke pagina’s over celebrities, musthaves, beauty en bling-bling. Na het succes van de eerste en tweede onafhankelijk uitgegeven DUF (bijna 10.000 exemplaren verkocht, zeven nationale en internationale (ontwerp)prijzen, unaniem lovende reacties van pubers en pers) zetten de makers, Suzanne Hertogs en Petra Boers, met DUF 3 in op het zeer actuele thema mediawijsheid. DUF Waanwijs biedt mediawijsheid als positieve levenshouding. Petra Boers: ‘Onze missie: de media literacy van jongeren vergroten. DUF Waanwijs helpt jongeren op een geestige, krachtige en uitdagende manier grip te krijgen en te houden op de stroom van beelden, geluiden en teksten die op hen afkomen.’ Hertogs: ‘Daar bestond nog niet echt een woord voor, dus dat hebben we gemaakt: Waanwijs.’


Door BN’ers: Arnon Grunberg, Bas Haring, Aaf Brandt Corstius, Micha Wertheim, Jaap Robben en ...

Aan DUF 3 werken naast onbekende wijzen en waanzinnigen ook een aantal zeer bekende mediatalenten mee. Zo schreef Arnon Grunberg speciaal voor DUF een voetnoot over harige wratten en hoe eerlijk je moet zijn, buigt tv-filosoof, schrijver en hoogleraar Bas Haring zich over vraag hoe je de slimste van de klas kunt zijn en blikt Volkskrant-columniste Aaf Brandt Corstius terug op haar eerste ontluisterende (media)keer. Cabaretier en Vrij Nederland-columnist Micha Wertheim geeft een crashcourse Vrolijk Kijken in Wertheims Kijkwijzer en ‘wiskundemeisje’ Ionica Smeets een snelcursus ‘Sjoemelen met Cijfertjes’ (speciaal voor de Schubbekutteveense puber). Cabaretier-kinderboekenschrijver Jaap Robben leert je ondertussen effectief en efficiënt iemand anders zwart te maken met een kant-en-klare Demoniseerwijzer. En oud-NRC-columnist/schrijver/Groene redacteur Hassan Bahara laat zien hoe hij – jong en beleefd – in een vies verkooptrucjes stinkt.


Ook in beeld valt er veel waanzinnigs en wijs te genieten. Top-illustrator Paul Faassen laat zien hoe je kunt genezen van je eigen ‘digitale autisme’ en striptekenaar Jeroen de Leijer, bekend van Eefje Wentelteefje, speelt met je waarneming in de unieke offline firstpersonshooter game. Wat zie jij allemaal niet?’



DUF 3 – Waanwijs |Uitgever: Stichting Pica Pica | Hoofdredactie: Petra Boers, Suzanne Hertogs | Redactie: Rebecca K. Wilson |100 auteurs en illustratoren | Genaaide pocket met lange flappen, leeslint, verschillende papiersoorten | Full Colour | Formaat 20 x 24,5 cm | Omvang 304 pagina’s | Winkelprijs € 19,95 | ISBN 9789081092142

DUF =

300 draadloze pagina’s

&

een online community


Inhoud DUF 3Inhoud_DUF_3.htmlInhoud_DUF_3.htmlshapeimage_4_link_0
Nieuwtjes/Nieuwtjes.html